21 Ocak 2014 Salı

PLANSIZ BÜYÜME İSTANBUL'U KİLİTLEDİ

Nüfusu 13 milyonu aşan İstanbul’da trafik karmaşası her geçen gün büyüyor. Uzmanlar zaman zaman durma noktasına gelen trafiği, engellenemeyen plansız yapılaşmaya bağlıyor
Zaman 19/01/2014
Özellikle ulaşımın iki önemli aksı TEM Otoyolu ile D-100 (E-5) Karayolu’nun çevresinde yükselen çok katlı konut, işyeri projeleri, alışveriş merkezleri, üniversite ve hastaneler milyonları bu iki yolun etrafına kilitliyor. İstanbul’daki 95 km’lik E-5 Karayolu üzerinde 80’in üzerinde büyük konut projesi ve AVM bulunuyor. TEM çevresinde, 2008’den sonra ilçe olan Esenyurt, Başakşehir, Sultangazi, Sarıgazi, Ataşehir’de nüfusun artmasına paralel olarak konut projelerinde de patlama yaşanıyor. Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Semih Tezcan, İstanbul’da plansız yapılaşma çılgınlığı yaşandığını söylüyor ve her boş görülen arsaya yüksek katlı bina yapılmasının İstanbul’u çıkmazın, keşmekeşin içine ittiğini ifade ediyor. Mimar Korhan Gümüş ise “Avrupa’nın birçok bölgesinde trafik sıkışıklığı yok. Buraların nüfus yoğunluğu İstanbul’dan daha fazla. Mesele nüfus yoğunluğu değil. Önemli olan, kentin içindeki dengenin sağlanması ve planlı yerleşimin olması.” ifadelerini kullanıyor.

Dünyanın önde gelen navigasyon şirketlerinden TomTom’un araştırmasına göre 2012 trafik sıkışıklığı endeksinde yüzde 66’yla Moskova birinci olurken, İstanbul yüzde 55’le ikinci sırayı aldı. İstanbullular günde 30 dakikalık yolculuk için bir yılda toplam 118 saat zaman kaybediyor; normalde 1 saatlik mesafeyi trafik sıkışıklığı dolayısıyla ortalama 2 saat 4 dakikada alabiliyor. Uzmanlar, bu duruma gerekçe olarak, İstanbul’da nüfus artış hızıyla ulaşım altyapısının aynı oranda artmamasına dikkat çekiyor ve şehrin artık plansız bir şekilde büyümemesi gerektiğini belirtiyor. Rakamlar da İstanbul’un son on yıldaki plansız büyümesini gözler önüne seriyor.
2000 yılında 10 milyon olan İstanbul’un nüfusu 2012 yılı sonu itibarıyla resmi verilere göre 13 milyon 854 bine çıktı. Resmi olmayan rakamlara göre ise İstanbul’un nüfusu 15 milyonu aşıyor. Son on yılda ivme kazanan konut projeleri, bazı ilçelerin nüfuslarının orantısız bir şekilde artmasına sebep oldu. Ulaşım altyapısı da yetersiz kalınca trafik sorununu beraberinde getirdi. Beylikdüzü, Avcılar, Başakşehir, Sultangazi, Sarıgazi, Ataşehir, Ümraniye ve Pendik kontrolsüz yapılaşmaya bağlı olarak trafiğin arttığı ilçelerin başında geliyor. İstanbul’un yeni ilçelerinden Beylikdüzü’ndeki nüfus son 20 yılda neredeyse 10 kat arttı. 1990’lı yıllarda sadece 2 bin kişinin yaşadığı bölgedeki nüfus bugün 233 bine ulaştı. Özellikle sabah ve akşam saatlerinde Beylikdüzü E-5 güzergahındaki trafikte ciddi sıkışmalar yaşanıyor. 2008’de ilçe olan Başakşehir’de de konut projeleri hızla artarken, nüfus da aynı paralellikte yukarı yönlü seyrediyor. Bölgede sayıları her geçen gün artan toplu konut projeleri trafiğe yoğunluk olarak yansıyor. Başbakan Tayyip Erdoğan’ın açıkladığı 1 milyonluk şehrin de Başakşehir-Kayaşehir bölgesine kurulacak olması buradaki trafik yükünü ikiye katlayacak. Aynı şekilde Avcılar’da da mantar gibi çoğalan konut projeleriyle birlikte 2000 yılında 233 bin olan nüfus 2012’de 395 bine çıktı. Metrobüsle 15 dakika süren Avcılar-Bahçelievler arası yolculuk özel araçla sabah ve akşam saatlerinde 1 saati geçiyor. 2008’de ilçe olan Esenyurt’ta da durum farklı değil. Konut projeleri hız kesmeden artmaya devam ediyor. 2011’de 446 bin olan ilçe nüfusu 2012’de 553 bine ulaştı.


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder