PLANSIZ BÜYÜME İSTANBUL'U KİLİTLEDİ
Nüfusu
13 milyonu aşan İstanbul’da trafik karmaşası her geçen gün
büyüyor. Uzmanlar zaman zaman durma noktasına gelen trafiği,
engellenemeyen plansız yapılaşmaya bağlıyor
Zaman
19/01/2014
Özellikle
ulaşımın iki önemli aksı TEM Otoyolu ile D-100 (E-5)
Karayolu’nun çevresinde yükselen çok katlı konut, işyeri
projeleri, alışveriş merkezleri, üniversite ve hastaneler
milyonları bu iki yolun etrafına kilitliyor. İstanbul’daki 95
km’lik E-5 Karayolu üzerinde 80’in üzerinde büyük konut
projesi ve AVM bulunuyor. TEM çevresinde, 2008’den sonra ilçe
olan Esenyurt, Başakşehir, Sultangazi, Sarıgazi, Ataşehir’de
nüfusun artmasına paralel olarak konut projelerinde de patlama
yaşanıyor. Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölümü
Öğretim Üyesi Prof. Dr. Semih Tezcan, İstanbul’da plansız
yapılaşma çılgınlığı yaşandığını söylüyor ve her boş
görülen arsaya yüksek katlı bina yapılmasının İstanbul’u
çıkmazın, keşmekeşin içine ittiğini ifade ediyor. Mimar Korhan
Gümüş ise “Avrupa’nın birçok bölgesinde trafik sıkışıklığı
yok. Buraların nüfus yoğunluğu İstanbul’dan daha fazla. Mesele
nüfus yoğunluğu değil. Önemli olan, kentin içindeki dengenin
sağlanması ve planlı yerleşimin olması.” ifadelerini
kullanıyor.
Dünyanın
önde gelen navigasyon şirketlerinden TomTom’un araştırmasına
göre 2012 trafik sıkışıklığı endeksinde yüzde 66’yla
Moskova birinci olurken, İstanbul yüzde 55’le ikinci sırayı
aldı. İstanbullular günde 30 dakikalık yolculuk için bir yılda
toplam 118 saat zaman kaybediyor; normalde 1 saatlik mesafeyi trafik
sıkışıklığı dolayısıyla ortalama 2 saat 4 dakikada
alabiliyor. Uzmanlar, bu duruma gerekçe olarak, İstanbul’da nüfus
artış hızıyla ulaşım altyapısının aynı oranda artmamasına
dikkat çekiyor ve şehrin artık plansız bir şekilde büyümemesi
gerektiğini belirtiyor. Rakamlar da İstanbul’un son on yıldaki
plansız büyümesini gözler önüne seriyor.
2000
yılında 10 milyon olan İstanbul’un nüfusu 2012 yılı sonu
itibarıyla resmi verilere göre 13 milyon 854 bine çıktı. Resmi
olmayan rakamlara göre ise İstanbul’un nüfusu 15 milyonu aşıyor.
Son on yılda ivme kazanan konut projeleri, bazı ilçelerin
nüfuslarının orantısız bir şekilde artmasına sebep oldu.
Ulaşım altyapısı da yetersiz kalınca trafik sorununu beraberinde
getirdi. Beylikdüzü, Avcılar, Başakşehir, Sultangazi, Sarıgazi,
Ataşehir, Ümraniye ve Pendik kontrolsüz yapılaşmaya bağlı
olarak trafiğin arttığı ilçelerin başında geliyor. İstanbul’un
yeni ilçelerinden Beylikdüzü’ndeki nüfus son 20 yılda
neredeyse 10 kat arttı. 1990’lı yıllarda sadece 2 bin kişinin
yaşadığı bölgedeki nüfus bugün 233 bine ulaştı. Özellikle
sabah ve akşam saatlerinde Beylikdüzü E-5 güzergahındaki
trafikte ciddi sıkışmalar yaşanıyor. 2008’de ilçe olan
Başakşehir’de de konut projeleri hızla artarken, nüfus da aynı
paralellikte yukarı yönlü seyrediyor. Bölgede sayıları her
geçen gün artan toplu konut projeleri trafiğe yoğunluk olarak
yansıyor. Başbakan Tayyip Erdoğan’ın açıkladığı 1
milyonluk şehrin de Başakşehir-Kayaşehir bölgesine kurulacak
olması buradaki trafik yükünü ikiye katlayacak. Aynı şekilde
Avcılar’da da mantar gibi çoğalan konut projeleriyle birlikte
2000 yılında 233 bin olan nüfus 2012’de 395 bine çıktı.
Metrobüsle 15 dakika süren Avcılar-Bahçelievler arası yolculuk
özel araçla sabah ve akşam saatlerinde 1 saati geçiyor. 2008’de
ilçe olan Esenyurt’ta da durum farklı değil. Konut projeleri hız
kesmeden artmaya devam ediyor. 2011’de 446 bin olan ilçe nüfusu
2012’de 553 bine ulaştı.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder